söndag 2 augusti 2009

På tal om stormen...

SÅNG TILL VÄSTANVINDEN

Åh, dansa sommarstorm, med djupa orglars brus,
och dansa hem till Lomalam och Stenbrobergets häll!
Smek barndomsdalen, starke vän, i julis heta ljus
när Mattas och Luossa färgas röda ikväll.

Du stora storm, du är min själ, och du är utan bo,
du sett för mycket för att vila mer.
Men hälsa allt som andas i tysta dalars ro
och säg mig alla under som där sker!

Ty när du kommer dansande, jag hör en gammal sång,
en psalm, ett skratt, en snyftning från myrarna och sjön.
Tag om och om refrängen, jag vill sitta natten lång
vid öppna dörrar stilla som i bön.

Din sång i natt är stoj och glam ur glädjedruckna hus
och låt av horn, fiol och flickors skratt.
Och det som ej har ord, det är förborgat i ditt sus
och sång som ej har toner har din natt!

O, västanstorm, en gång när jag är kvitt med vägen min
och stilla vid den mörka dörren står,
då skall du liksom be för mig när jag tyst går in
i det land dit sol och nätter icke når.

3 kommentarer:

Mira sa...

Den var stark. Han kunde han, Andersson!

Ninna sa...

Jo, han brukar kunna tillgodose mitt behov av vemod rätt bra.

Mira sa...

Han och jurtjyrkogården utanför Åmål...